2019-08-05 12:26:20 Artykuł partnera 4276
Chyba każdy mniej lub bardziej doświadczony kierowca wie, lub domyśla się, do czego w samochodzie służy rozrusznik. Wyrażenie ,,alternator'' brzmi już nieco bardziej enigmatycznie, dlatego w poniższym artykule chcielibyśmy rozwiać wszelkie wątpliwości, jakie związane są z tym podzespołem samochodu. Czym jest alternator? Do czego służy? Jakie są najczęstsze jego awarie i czy opłaca się go regenerować?
Pierwsze urządzenie, które działało na podobnej zasadzie, wynalazł Nikola Tesla. Wydarzenie to miało miejsce 1981 roku. Od tego momentu efektywność alternatora pozostała ta sama, jednak unowocześnione zostały poszczególne podzespoły oraz elementy jego budowy w celu uzyskania maksymalnie efektywnej pracy. Pozostał także cel, którego główną ideą oczywiście jest zamiana energii mechanicznej w prąd umożliwiający poruszanie się pojazdu. Prąd ten doprowadzany jest do doładowywania akumulatora oraz do zasilania osprzętu znajdującego się w samochodzie.
W każdym samochodzie alternator przymocowany jest dokładnie do silnika. Za pomocą paska wielorowkowego przymocowany jest do wała korbowego, który go napędza i wprawia w ruch. Jednym z kluczowych i jednocześnie nieruchomych elementów konstrukcji alternatora jest stojan, a także wirnik, który indukuje prąd. Za pomocą alternatora wytwarza się w samochodzie prąd ziemny, dlatego potrzebuje on układu prostującego. Ogólny nadzór nad nim sprawuje regulator napięcia.
Tak naprawdę nie ma jednej zasady, która określałaby stopień wytrzymałości alternatora. Wszystko uzależnione jest od wielu kwestii, takich jak, chociażby zastosowane materiały do jego produkcji przez producenta. Powodem awarii może okazać się także brud, który następnie bardzo szybko może doprowadzić do jego całkowitego zniszczenia. Oczywiście ważnym czynnikiem jest tutaj także przebieg pojazdu, sposób jego użytkowania oraz rok produkcji. W przypadku niektórych modeli samochodów alternator może być narażony na zniszczenie w tak dużym stopniu, jak chociażby tarcze hamulcowe. Mają one tendencję do pękania pod wpływem temperatury, kiedy to rozgrzany samochód wpadnie w kałużę. W wielu przypadkach kierowcy jednak nigdy na swojej drodze nie napotykają problemów, jakie związane byłyby z alternatorem, z kolei inni wymieniają go co kilka tysięcy kilometrów.
W jaki sposób rozpoznać można to, że alternator w jakikolwiek sposób został uszkodzony? Najpopularniejszym objawem, który może zwiastować problemy z alternatorem, jest zapalenie się kontrolki oznaczającej problemy z poziomem naładowania akumulatora. Jej zapalenie wskazuje na to, że napięcie, jakie dostarczane jest przez alternator do akumulatora, nie jest odpowiednie. Napięcie to powinno mieścić się w przedziale 13,8-14,5 V, a zbyt niska podaż energii prowadzi do rozładowania się baterii. Podawanie zbyt wysokiej wartości prądu może z kolei przyczynić się do całkowitego zniszczenia akumulatora. Jeżeli w samochodzie alternator nie funkcjonuje w sposób prawidłowy, wówczas można spodziewać się szybkiej jego destrukcji.
W niektórych przypadkach samochód w ogóle nie jest wyposażony w tego typu kontrolkę lub nie daje ona o sobie znać. W tym przypadku sygnałem ostrzegawczym powinna być nieprawidłowa praca podzespołów układu elektrycznego. Warto jednak pamiętać, że problemy związane z alternatorem mogą być tylko chwilowe, na przykład spowodowane pracą silnika na wybranych obrotach.
Szybkie rozładowywanie akumulatora,
pojawiająca się co jakiś czas kontrolka ładowania akumulatora,
świecąca stale kontrolka ładowania akumulatora,
hałasy dobiegające z silnik, które nasilają się wraz ze wzrostem obrotów samochodu,
migające światełka prowadzące do przepalenia się żarówek,
brak kontrolki ładowania przy zgaszonym silnikowi włączonym zapłonie.
W tym przypadku także nie ma reguły. W niektórych przypadkach zregenerowany alternator może pracować jeszcze przez wiele lat, jednak w wyniku niektórych awarii nie opłaca się w ogóle rozważać prób jego naprawy. Znacznie tańszym i korzystniejszym rozwiązaniem może okazać się zakup nowej części. Wiele ciekawych modeli, dostosowanych do potrzeb klientów i ich pojazdów znaleźć można w sklepach internetowych ( po prostu kliknij tutaj ) . Oprócz odpowiedniego doboru części do rodzaju pojazdu klienci mogą liczyć także na wsparcie techniczne, a także cenne rady.
Wśród części alternatora, które najczęściej ulegają zniszczeniu, wymienić można:
Zużyte szczotki,
pękniętą obudowę,
zużyte łożyska,
brud na powierzchni alternatora,
wadliwy regulator napięcia,
zwarcia.
Na początku należy określić objawy i źródło problemu. Rozważyć należy przede wszystkim to, czy usterka polega na zapaleniu się kontrolki na desce rozdzielczej, czy też samochód daje nam niepokojące objawy. Określić należy także częstotliwość problemu i zastanowić się nad tym, czy był to jednorazowy problem, czy też powtarza się on w sposób chroniczny. W celu diagnozy problemu warto sprawdzić napięcie na klemach akumulatora oraz to, czy żadna z nich nie jest obluzowana. Obejrzeć należy także pasek klinowy, gdyż on także może się poluźnić. W dalszym kroku konieczne byłoby już wymontowanie alternatora oraz szczegółowa diagnoza problemu. Ten krok warto jednak pozostawić specjalistom.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl