2021-03-26 15:21:26 art partnera 9487
„Obowiązek odbycia kursu teoretycznego i praktycznego w ośrodku doskonalenia techniki jazdy (ODTJ) nakładają na przyszłych kierowców przepisy ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U. 2011 nr 30 poz. 151). Będzie je musiał odbyć każdy, kto otrzyma prawo jazdy po 4 stycznia 2016 r” Przepis ten został umorzony i nie wszedł w życie, a polscy kierowcy podczas kursów na prawo jazdy są wciąż uczeni tylko jak zdać egzamin, otrzymać prawko, a nie jak prowadzić samochód.
W 2019 r. w UE najbezpieczniej było na drogach w Szwecji i Irlandii, najmniej niestety w Polsce i Rumunii. Szkolenia kierowców w krajach Skandynawskich, gdzie śmiertelność jest jedną z najniższych na świecie są bardzo trudne i wymagające. Dla przykładu, w Szwecji oprócz standardowych testów teoretycznych i praktycznych adept musi zmierzyć się z płytą poślizgową. Nauka na torze trwa zazwyczaj ok. 6 godzin. W Norwegii obowiązkiem jest egzamin z wiedzy z zakresu jazdy defensywnej oraz również próba na płycie poślizgowej (4h)
Oczywiście kursy te przeważnie są kilkukrotnie droższe niż w Polsce, ale mowa tutaj o bezpieczeństwie i świadomości zagrożeń, a tego nie da się wycenić.
Naprzeciw temu wychodzi firma E.S.M., która proponuje prywatne kursy i szkolenia z zakresu bezpiecznej jazdy, a także kontrolowania samochodu w każdych warunkach. Szkolenia prowadzone są w Bielsku - Białej i Jaworznie.
Podczas kursu kierowca nauczy się m.in. jak poradzić sobie w nagłych sytuacjach na drodze np. podczas poślizgu. Celem szkolenia jest radzenie sobie w trudnych i nieoczekiwanych sytuacjach za kółkiem. Wszystko pod okiem wykwalifikowanych instruktorów z wieloletnim doświadczeniem, zarówno w wyścigach oraz rajdach samochodowych.
- nadsterowność i podsterowność – jazda na płycie poślizgowej, poznanie granicy możliwości kierowcy i pojazdu,
- porównanie drogi hamowania przy różnych prędkościach,
- slalom na płycie poślizgowej – pozycja i efektywność pracy za kierownicą, zrozumienie zagrożenia utraty panowania nad pojazdem, niwelowanie nieprawidłowych nawyków,
- podstawy jazdy defensywnej, hamowanie silnikiem, właściwy dobór biegów,
- hamowanie na śliskiej nawierzchni z systemem ABS, bez systemu ABS, połączone z ominięciem przeszkody.
Z tematem bezpieczeństwa jesteśmy zaznajomieni już na bardzo wczesnym etapie edukacji, niestety jest to tylko teoria. Wiele czynności za kółkiem wykonujemy odruchowo – ale te odruchy trzeba najpierw nabyć w kontrolowanych warunkach co pozwoli nam uniknąć nieszczęśliwego wypadku.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl