2021-02-02 17:17:19 Artykuł Partnera 4630
Warto sprawdzać stan swojego akumulatora i to nie tylko przed zimą. Pomiar napięcia może dostarczyć nam nieco informacji o kondycji elektroniki w całym aucie. W okresach zimowych sprawny akumulator i rozrusznik to podstawa, bo bez sprawdzenia wydolności tych dwóch elementów trudno o odpalenie auta zimą. Jak dokonać przeglądu akumulatora? Odpowiedź w poniższym artykule.
Jeśli chcesz wykonać pomiar napięcia w swoim akumulatorze, potrzebujesz w tym celu miernika prądu stałego. Może to być najzwyklejszy miernik elektroniczny, przy pomocy którego sprawdzisz napięcie, gdy zapłon jest wyłączony. Napięcie powinno wynosić 12,5 wolta. Mierzymy je, gdy silnik jest włączony. Niższe napięcie oznacza, że akumulator może być nie w pełni naładowany lub uległ awarii. Czasem nawet przy uzyskaniu dobrego pomiaru napięcia akumulator może nie mieć dobrej mocy potrzebnej do rozruchu silnika. Moc rozruchową można sprawdzić tylko za pomocą odpowiedniego urządzenia, które określi wydolność akumulatora, gdy ten znajduje się pod obciążeniem – dodaje Tomasz Wykowski z portalu motoryzacyjnego https://motoklub.pl/
To jednak można sprawdzić tylko specjalnym testerem w warsztacie, uwzględniającym wydajność baterii pod obciążeniem. Wracając do tego, co można sprawdzić samemu: przede wszystkim napięcie ładowania. Należy mierzyć je na zaciskach akumulatora przy włączonym silniku. Pamiętaj jednak, że pomiar może nie być miarodajny, jeśli zostanie zaburzony przez kable, które mają złe połączenie. Gdy klemy będą zanieczyszczone, a połączenie z masą utrudnione ze względu na rdzę, napięcie ulegnie zmniejszeniu.
Jeśli chcesz zmierzyć napięcie ładowania albo napięcie podczas odpalania auta, mierz je na zaciskach akumulatora, uruchamiając silnik. Pomiar powinien wskazać przedział między 13,5 a 14,5 woltów, chyba że jest to bardzo nowoczesny model auta. Wtedy pomiar może przekroczyć nawet 15 woltów. Jeśli wartości pomiaru będą odpowiednie, wiesz już, że wszystko działa prawidłowo. Oczywiście nigdy nie uzyskasz stuprocentowej pewności, jednak takie badanie napięcia pozwala ci uzyskać w miarę uczciwy pomiar. Jeśli napięcie bardzo mocno przekracza wartość 14,5 wolta, musisz liczyć się z tym, że prawdopodobnie uszkodzeniu uległ regulator napięcia. Zbyt niskie napięcie może oznaczać wiele różnych rzeczy, ale wtedy warto udać się z naprawą do warsztatu. Napięcie podczas rozruchu powinno wynosić nie mniej niż 10 woltów. Gdy spada poniżej 8, twój akumulator jest już całkowicie zużyty lub ma uszkodzony rozrusznik.
ZOBACZ TEŻ: https://motoklub.pl/rozladowany-akumulator
Dbanie o akumulator i rozrusznik to podstawa. Te elementy auta muszą być czyste. Zanieczyszczony alternator to alternator, który szybko ulega korozji, co może w niektórych przypadkach prowadzić nawet do pęknięcia obudowy. Dlatego warto zainwestować w osłonę alternatora, jeśli auto jest jej pozbawione. Wtedy alternator będzie zabezpieczony w odpowiedni sposób i nie będzie zużywał się tak szybko. Rozrusznik natomiast poddaje się działaniu wody i kurzu, tak jak alternator, więc może zostać uszkodzony przez wiele czynników, ale najczęstszym sprawcą problemów z rozrusznikiem jest olej wyciekający z silnika. Prócz wcześniej wymienionych elementów uszkodzeniu ulegają na przykład łożyska i szczotki. Co zrobić, by uniknąć przykrej i zaskakującej awarii? Dokonywać przeglądów. Zwłaszcza wtedy, gdy auto przejechało już dwieście bądź trzysta tysięcy kilometrów.
Warto, byś reagował od razu, jeśli tylko zauważysz, że z twoim akumulatorem dzieje się coś złego. Szybka reakcja to metoda na unikanie większych wydatków i przykrych niespodzianek. Warto, byś sprawdzał napięcie akumulatora przy zgaszonym silniku, a także wtedy, gdy jest włączony. Trzeba też akumulator odpowiednio konserwować i czyścić. Zabrudzony akumulator szybko się zużywa, a zanieczyszczone tlenkami klemy sprawiają, że akumulator traci napięcie. Mając na uwadze wszystkie wyżej wymienione rzeczy, nie powinieneś mieć problemów ze sprawdzeniem akumulatora. Te kilka czynności pozwoli ci na szybki przegląd stanu nie tylko tego ważnego elementu samochodu, ale pozwoli ci określić stan całego układu elektronicznego w samochodzie.
SPRAWDŹ TEŻ: https://motoklub.pl/ladowanie-akumulatora
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl