2016-09-18 19:00:00 kajto.pl 2113
Historyczny sukces: Mistrzostwo Europy dla Polaków – drugi z rzędu tytuł Kajetanowicza i Barana
W niedzielę, 18 września, dokładnie 344 dni po ubiegłorocznym triumfie w Rajdowych Mistrzostwach Europy, Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran powtórzyli ten historyczny sukces i drugi raz z rzędu sięgnęli po tytuł najlepszej rajdowej załogi Starego Kontynentu. To spektakularne osiągnięcie, do którego kluczem była równa forma, szybkie tempo, determinacja i skuteczność, wprowadza reprezentantów LOTOS Rally Team do wąskiego grona zawodników, którzy obronili tytuł mistrzowski w Rajdowych Mistrzostwach Europy – najstarszych na świecie rozgrywkach rajdowych. Warto podkreślić, że zespół Kajetanowicza ponownie zgarnął pełną pulę w FIA ERC, bowiem także i w tym sezonie LOTOS Rally Team zapisał na swoje konto zwycięstwo w klasyfikacji zespołowej. Rajdowa historia zatoczyła dziś na Łotwie piękne koło – Kajto i Jarek sięgnęli bowiem po triumf w FIA ERC w 6. rocznicę zdobycia ich pierwszego wspólnego tytułu Rajdowych Mistrzów Polski.
Kajetanowicz z Baranem, którzy przez cały sezon korzystali z Forda Fiesty R5, przygotowanego przez polski oddział M-Sportu, przypieczętowali triumf w klasyfikacji generalnej FIA ERC podczas zakończonej dziś na Łotwie 9. rundy mistrzostw. Dzięki szybkiej, skutecznej i co najważniejsze – pewnej jeździe na szutrowych odcinkach Rajdu Lipawy, załoga LOTOS Rally Team zdobyła 21 punktów. Zanim to jednak nastąpiło Polacy zbudowali sobie wyraźną przewagę w klasyfikacji mistrzostw, zdobywając punkty w każdym z 7 poprzednich rajdów, w których toczyli zaciętą rywalizację z najlepszymi zawodnikami Europy i poszczególnych krajów, gdzie organizowano rundy czempionatu.
W pierwszym rajdzie sezonu – na Wyspach Kanaryjskich - Kajto z Jarkiem wygrali najwięcej oesów, zdobyli 29 punktów a także byli szybsi i skuteczniejsi od Madsa Ostberga – norweskiego zawodnika mającego na koncie ponad 100 rund WRC. Już w kolejnych zawodach – asfaltowym Rajdzie Irlandii – Polacy po raz drugi z rzędu zajęli drugą lokatę i objęli prowadzenie w mistrzostwach. Na Zielonej Wyspie Kajetanowicz i Baran byli lepsi od wszystkich regularnych uczestników Mistrzostw Wielkiej Brytanii i do samej mety walczyli o zwycięstwo z Irlandczykiem Craigiem Breenem. Ozdobą legendarnego, arcytrudnego Rajdu Akropolu była szalona, ale efektywna pogoń Rajdowych Mistrzów Europy. Walka o powrót do punktowanej dziesiątki się opłaciła – Polacy awansowali aż o 26 pozycji i obronili pozycję liderów FIA ERC. Na egzotycznych Azorach Kajetan i Jarek byli najszybsi po pierwszym dniu zmagań, ale nawet późniejsza awaria układu przeniesienia napędu nie przeszkodziła im w ukończeniu tego malowniczego, choć kapryśnego rajdu na podium i to po raz drugi z rzędu. Dzięki tym wynikom, w pierwszej połowie sezonu załoga LOTOS Rally Team zgromadziła 92 punkty i prowadziła w klasyfikacji mistrzostw z 15-punktową przewagą.
Po udanym debiucie w Rajdowych Mistrzostwach Świata podczas Rajdu Polski, Kajetanowicz i Baran powrócili do skutecznej rywalizacji w FIA ERC, zdobywając drugą lokatę na oszałamiająco szybkich szutrach Estonii. Na początku sierpnia reprezentanci LOTOS Rally Team zdominowali 25. Rajd Rzeszowski. Po niemal 1100 dniach od ich poprzedniego startu w tych zawodach Kajto z Jarkiem pokonali całą krajową czołówkę, a także Bryana Bouffier - czterokrotnego triumfatora Rajdu Rzeszowskiego. Liderzy FIA ERC odnieśli na Podkarpaciu bezapelacyjne zwycięstwo - wygrali 8 z 13 oesów i wywalczyli w Rzeszowie 39 na 39 możliwych do zdobycia punktów. W Rajdzie Barum Kajetanowicz i Baran od początku byli na dobrej drodze do powtórzenia świetnego rezultatu z 2015 r. Drogę do kolejnego podium w sezonie przerwała im awaria silnika, z którą mechanicy jednak się uporali i wrócili do rywalizacji w niedzielnym etapie zawodów, kończąc go na rewelacyjnym drugim miejscu.
W całym sezonie polscy mistrzowie harmonijnie łączyli wysokie tempo ze skutecznością niezbędną do zdobywania punktów. Na swoim koncie Kajetan i Jarek mają zwycięstwo na 29 ze 103 (28 proc.) odcinków specjalnych, do których wystartowali w tym sezonie europejskiego czempionatu. W pierwszej trójce załoga LOTOS Rally Team ukończyła 71 z 103 oesów (69. proc.).
Zwycięstwo w 9. rundzie FIA ERC padło łupem łotewskiej załogi Sirmacis/Simins, jadącej Skodą Fabią R5. Podium uzupełnili Rosjanie Aleksiej Łukjaniuk z Romanem Kapustinem (Mitsubishi Lancer Evo X) oraz Estończycy - Siim Plangi pilotowany przez Marka Sarapuu. Choć losy tytułu mistrzowskiego są już rozstrzygnięte, to nadal toczy się batalia o miano wicemistrzów Starego Kontynentu. Walka o puchar za drugie miejsce rozegra się pomiędzy Aleksiejem Łukjaniukiem, a Ralfsem Sirmacisem, który po zwycięstwie w rajdzie Lipawy zbliżył się do Rosjanina w punktacji mistrzostw.
Droga Kajetanowicza i Barana do tytułu Rajdowych Mistrzów Europy 2016
Rajd Wysp Kanaryjskich (10-12 marca, asfalt): 2. miejsce w klasyfikacji generalnej, 29 punktów, zwycięstwo w I etapie rajdu, 6 wygranych odcinków specjalnych.
Rajd Irlandii (7-4 kwietnia, asfalt): 2. miejsce w klasyfikacji generalnej, 31 punktów, zwycięstwo w II etapie rajdu, 2 wygrane odcinki specjalne.
Rajd Akropolu (6-8 maja, szuter): 8. miejsce w klasyfikacji generalnej, 11 punktów, zwycięstwo w II etapie rajdu, 8 wygranych odcinków specjalnych.
Rajd Azorów (2-4 czerwca, szuter): 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, 21 punktów, 4 wygrane odcinki specjalne.
Rajd Estonii (15-17 lipca, szuter): 2. miejsce w klasyfikacji generalnej, 29 punktów, 12 odcinków specjalnych ukończonych na podium.
Rajd Rzeszowski (4-6 sierpnia, asfalt): 1. miejsce w klasyfikacji generalnej, 39 punktów na 39 możliwych do zdobycia, zwycięstwo w obu etapach rajdu, 8 wygranych odcinków specjalnych.
Rajd Barum (26-28 sierpnia, asfalt): 47. miejsce w klasyfikacji generalnej (po awarii), 6 punktów, 2. miejsce w II etapie rajdu, 3 odcinki specjalne ukończone na podium.
Rajd Lipawy (16-18 września, szuter): 4. miejsce w klasyfikacji generalnej, 21 punktów, 4 odcinki ukończone na podium.
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy po Rajdzie Lipawy – 9. rundzie FIA ERC 2016:
1. Kajetanowicz/Baran (Polska) 181 pkt.
2. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 120 pkt.
3. Ralfs Sirmacis (Łotwa) 118 pkt.
4. Bryan Bouffier (Francja) 42 pkt.
5. Kołtun/Pleskot (Polska) 41 pkt.
6. Kopecky/Dresler (Czechy) 39 pkt.
7. Breen/Martin (Irlandia) 38 pkt.
8. Loix/Gitsels (Belgia) 38 pkt.
9. Jeets/Toom (Estonia) 38 pkt.
10. Moura/Costa (Portugalia) 37 pkt.
Do klasyfikacji mistrzostw liczy się siedem najlepiej punktowanych wyników. W ostatniej rundzie sezonu pozostało do zdobycia jeszcze 39 punktów.
Klasyfikacja zespołowa FIA ERC po Rajdzie Lipawy – 9. rundzie FIA ERC 2016:
1. LOTOS Rally Team 145 pkt.
2. Sports Racing Technologies 91 pkt.
3. C-Rally 76 pkt.
4. Tiger Rally Team 58 pkt.
5. Botka Rally Team 53 pkt.
6. Tlustak Racing 50 pkt.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl