2020-03-08 22:33:17 Bielsko-Biała 2982
Po przeprowadzeniu gruntownej analizy zdecydowano, że kursowanie linii nr 28 zostanie zachowane na obecnej trasie przejazdu
To, w jaki sposób będzie wyglądało nasze życie, w wielu wypadkach zależy od działań i decyzji instytucji oraz rozwiązań, do których musimy się dostosować. Możemy jednak mieć wpływ na to, jak organizowane jest dla nas życie. Służą temu konsultacje społeczne, podczas których możemy nie tylko zadawać pytania, ale i proponować konkretne rozwiązania. Od 6 grudnia 2019 r. do 15 stycznia 2020 r. mieszkańcy Bielska-Białej mogli zgłaszać swoje uwagi i wnioski i wypowiedzieć się na temat planowanej reorganizacji transportu zbiorowego na terenie miasta. Konsultacje zostały poprzedzone szeroką akcją informacyjną. O projekcie i konsultacjach można było przeczytać na stronie internetowej komunikacja.bielsko.pl w zakładce optymalizacja oraz na stronach internetowych Urzędu Miejskiego i Miejskiego Zarządu Dróg, informował o nich Magazyn Samorządowy W BIELSKU-BIAŁEJ i lokalne media internetowe, na głównych przystankach komunikacyjnych zamieszczono ogłoszenia.
W przedstawionym do konsultacji projekcie zaproponowane zostały zmiany w układzie sieci komunikacyjnej miasta, dotyczące m.in. wydłużenia czy skrócenia linii autobusowych, likwidacja linii nierentownych, zmiany tras przejazdów oraz pętli końcowych. W projekcie zawarto także propozycje synchronizacji rozkładów jazdy w głównych rejonach transportowych miasta oraz na podstawowych ciągach komunikacyjnych, a także propozycje zmian w zakresie nowych standardów informacji pasażerskiej, rozwiązań z zakresu inżynierii ruchu, przebudowy pętli i przystanków autobusowych i zmian w stosowanym aktualnie nazewnictwie przystanków komunikacyjnych. Zainteresowanie bielszczan projektem było bardzo duże.
Konsultacje społeczne oficjalnie trwały do 15 stycznia, jednak rozpatrzone i uwzględnione w raporcie zostały wszystkie wnioski i uwagi od mieszkańców, które spłynęły do końca lutego br. W siedzibie Miejskiego Zarządu Dróg zorganizowano trzy spotkania z mieszkańcami - 18 grudnia 2019 r., 8 stycznia oraz 15 stycznia br. - w których wzięło udział 18 osób. Na wniosek Rady Osiedla Karpackiego 28 stycznia odbyło się dodatkowe spotkanie konsultacyjne. Ponadto udzielono 87 szczegółowych wyjaśnień i informacji telefonicznych dotyczących założeń projektu.
Jak wynika z debaty z mieszkańcami, bielszczanie z dużą aprobatą przyjęli koncepcje przetrasowania linii nr 7 i 16 w Wapienicy, która będzie polegać na skierowaniu autobusów linii nr 7 do pętli Wapienica Zapora oraz autobusów linii nr 16 do pętli Wapienica Dzwonkowa, przy jednoczesnym przetrasowaniu jednej z istniejących linii 20 lub 52 przez ul. Dzwonkową; wydłużenia linii 17, 31, 56 do przystanku Warszawska Dworzec, co znacznie zwiększy możliwości przesiadkowe na głównym węźle komunikacyjnym; połączenia linii nr 26 i 27 w linię okrężną - łączącą ze sobą osiedla Biała Krakowska oraz Lipnik.
Znaczna część wniosków dotyczyła uruchomienia nowych bezpośrednich połączeń komunikacyjnych pomiędzy poszczególnymi rejonami transportowymi miasta oraz dodatkowych kursów na istniejących liniach komunikacyjnych. Napłynęły również liczne uwagi i wnioski w sprawie uruchomienia dodatkowych kursów w godzinach wieczornych, kursów linii nocnych, uelastycznienia obowiązującej taryfy biletowej oraz wprowadzenia nowych kanałów płatności, a także liczne propozycje w zakresie zmiany nazewnictwa przystanków autobusowych. Wszystkie te propozycje będą w dalszym ciągu analizowane i w miarę możliwości sukcesywnie wdrażane. Jednakże z uwagi na ograniczone możliwości budżetowe miasta oraz trudności kadrowe - brakuje kierowców autobusów – cześć zgłoszonych przez bielszczan postulatów nie może obecnie zostać zrealizowana.
Duże wątpliwości mieszkańców wzbudził przedstawiony projektu likwidacji linii nr 28 - w zamian za którą planowano uruchomienie dodatkowych kursów linii nr 30 relacji Osiedle Karpackie – Warszawska Dworzec oraz zwiększenie częstotliwości kursowania linii nr 15 w obrębie Osiedla Wojska Polskiego. Sprawa likwidacji linii 28 wielokrotnie pojawiała się w korespondencji oraz często była głównym tematem rozmów konsultacyjnych z mieszkańcami. Po przeprowadzeniu gruntownej analizy zdecydowano, że kursowanie linii nr 28 zostanie zachowane na obecnej trasie przejazdu, rozważa się jedynie przeniesienie części kursów do linii nr 30. Rozpatrzone zostanie także utrzymanie tras przejazdów linii nr 3, 32 oraz 56 w dotychczasowym kształcie.
Wszystkie zebrane w wyniku konsultacji materiały, wnioski, uwagi oraz propozycje zostały szczegółowo przeanalizowane i zebrane w raporcie zbiorczym wraz z analizą zasadności realizacji postulatów, na podstawie którego przedstawiony zostanie docelowy projekt zmian w komunikacji miejskiej - wersja 2.0 projektu pn. Publiczny transport zbiorowy w Bielsku-Białej 2020+.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl