Nie wolno lekceważyć objawów nadmiernego kopcenia
Pierwsze objawy w postaci nadmiernego dymienia z rury wydechowej powinny włączyć u użytkownika pojazdu lampkę ostrzegawczą. Wielu kierowców bagatelizuje niestety problem doprowadzając do poważnego uszkodzenia lub całkowitego zniszczenia silnika w ich pojazdach.
Kiedyś dymienie było cechą silnika diesla. Obecnie większość silników na olej napędowy posiada filtr cząstek stałych (DPF) dlatego nadmiar dymu z rury wydechowej świadczy o awarii jednostki.
Czarny dym jest informacją iż silnik nie przepala paliwa. Dym gęstnieje wraz z wzrostem obrotów silnika. Przyczyną może być niesprawny układ wtryskowy lub uszkodzenie układu recyrkulacji spalin (EGR). Koszt naprawy to kilkaset złotych. Droższa naprawa wyjdzie w przypadku uszkodzenia układu wtryskowego. Koszt wymiany wtrysków wynosi ok 500 za sztukę. Jazda z niesprawnym układem może doprowadzić do wypalenia tłoka w silniku.
Dymienie na kolor niebieski lub szaroniebieski niestety świadczy o poważniejszej awarii silnika lub jego osprzętu: turbosprężarki, pierścieni tłokowych, uszczelniaczy. Kolor dymu jest efektem spalania oleju silnikowego. Koszty w przypadku wymiany osprzętu wynoszą około 700-1000 zł kończąc na kosztownej wymianie całej jednostki napędowej.
Dymienie na kolor biały również jest oznaką poważniejszej awarii. Dochodzi wówczas do uszkodzenia uszczelki lub głowicy. Gryzący zapach białego dymu świadczy o obecności płynu chłodzącego w komorach spalania. Wymiana niesprawnej uszczelki oscyluje w granicach 1000 zł natomiast koszty wymiany głowicy mogą wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl