Większość producentów zaleca, by regularnie (najlepiej co 6 miesięcy) wymieniać wycieraczki samochodowe.
Większość producentów zaleca, by regularnie (najlepiej co 6 miesięcy) wymieniać wycieraczki samochodowe. Jest to spowodowane dość szybkim zużywaniem się piór wycieraczek, które w okresie letnim narażone są na dużą ilość promieniowania UV, zaś w okresie zimowym, na uszkodzenia wynikające z warunków atmosferycznych takich jak lód, szron i śnieg. Zakup niewłaściwych wycieraczek bądź ich niewłaściwa eksploatacja może doprowadzić do szybkiego ich zniszczenia, co zwykle wiąże się z szybszą, niż półroczna, potrzebą wymiany piór.
Pióra wycieraczek to nic innego jak długie, cienkie paski gumy rozciągnięte na metalowym bądź plastikowym uchwycie. Idealne to takie, które nie wymagają uwagi kierowcy, pracują bezgłośne, płynnie poruszają się po szybie i zbierają opad w całości. Dlatego bardzo ważne jest, by odpowiednio dobrać pióra do potrzeb kierowcy i modelu auta. Wybór odpowiedniego pióra wiąże się z dwiema podstawowymi kwestiami, czyli długością i rodzajem mocowania. Zbyt krótkie pióro nie będzie czyścić wystarczającej dla kierowcy powierzchni, pozostawiając duży, nietknięty obszar na szybie. Zbyt długie, mogą z kolei nachodzić na siebie i nieodpowiednio się składać, co może szybko doprowadzić do uszkodzenia wycieraczek. Przy wyborze piór, można natknąć się na różnice w długościach, które wynikają z indywidualnie przyjętej nomenklatury.
Rodzaje piór
Aktualnie na rynku motoryzacyjnym można natrafić na następujące rodzaje piór:
Szkieletowe (klasyczne) - stosowane powszechnie w starszych modelach aut, wśród nich wyróżnia się pióra:
silikonowo-kauczukowe (pióra z silikonu są najtańsze, ale także nienajlepszej jakości, szybko się psują i nie są zbyt odporne na trudne warunki atmosferyczne, dlatego są wzmacnianie kauczukiem, dzięki któremu mają większą trwałość),
teflonowe ( mocniejsze od kauczukowo-silikonowych, zapewniają mniejsze tarcie),
grafitowe (guma została wzmocniona grafitem, co sprawia, że wycieraczka ma dłuższą żywotność i rzadziej psuje się pod wpływem złego użytkowania i czynników atmosferycznych),
ze spoilerem (przeznaczone głównie dla kierowców, którzy często podróżują po trasach szybkiego ruchu. Pod wpływem prędkości, spoiler dociska mocniej pióro do szyby, wzmacniając jego wydajność).
Bezszkieletowe (tzw. “banany”) - pióra płaskie, będące unowocześnioną wersją wycieraczek klasycznych. Nie posiadają metalowego stelaża, są przymocowane jedynie odpowiednim zaczepem do pałąka. Droższe i lepsze od klasycznych, mocniej przylegają do szyby i ciszej pracują. Są montowane fabrycznie, praktycznie we wszystkich nowszych autach.
Hybrydowe - ewolucja wycieraczek tradycyjnych, która łączy elementy konwencjonalnego pióra i pióra płaskiego dzięki kompaktowej i opływowej konstrukcji stelaża. Wycieraczki hybrydowe są obecnie szczególnie popularne wśród azjatyckich koncernów samochodowych. Cenowo porównuje się je do piór płaskich (bezszkieletowych).
O tym, jakie pióra wybrać do konkretnego auta, możesz sprawdzić na stronie Motointegrator.pl.
Motointegrator radzi
Cena przełożona na jakość, ma znaczenie. Najtańsze będą się z pewnością szybko psuły.
Kupując w sklepie internetowym należy pamiętać, że przy wyborze ważna jest nie tylko długość wycieraczki, ale i sposób mocowania.
W celu przedłużenia żywotności piór zimą nie należy korzystać z wycieraczek, by ściągać szron lub lód z szyb.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl