2015-07-27 05:00:00 GDDKiA 2383
Oddany 24 lipca odcinek o długości 15,56km skrócił dojazd do Żywca o około 25 minut
Oddany 24 lipca 2015 r. do ruchu odcinek, to ostatni z budowanej drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała-Żywiec, o łącznej długości 15,56 km.
Udostępnienie kierowcom 9,41 km odcinka, od węzła Buczkowice do Żywca, pozwolił na skrócenie dojazdu do Żywca o około 25 minut i ułatwił komunikację przyległych terenów gmin: Wilkowice (sołectwa: Bystra Śląska i Wilkowice), Buczkowic (sołectwo Rybarzowice), Łodygowic oraz miasta Żywiec. Odcinek ten można teraz pokonać w już około 5 minut.
Umożliwił również kierującym poruszanie się w pełni bezpieczną i komfortową drogą o dwóch szerokich 10-metrowych jezdniach złożonych z dwóch pasów ruchu, o szerokości 3,5 m każdy, wraz z pasem awaryjnym o szerokości 2,50 m. Bezpieczny wjazd i wyjazd na drogę ekspresową umożliwiają cztery węzły drogowe: „Wilkowice” „Buczkowice” „Łodygowice” oraz „Żywiec”
To kolejny etap zbilżający połączenie drogą szybkiego ruchu Polski ze Słowacją, przy zapewnieniu wysokiego komfortu dalekobieżnego ruchu drogowego, dużych prędkości podróżnych oraz wysokiej przepustowości.
W ramach realizacji tego odcinka od węzła Buczkowice do Żywca wybudowano:
3 mosty,
9 wiaduktów,
1 estakadę,
2 kładki,
15 przepustów skrzynkowych i 22 przepustów rurowych,
drogę zasadniczą o długości 9,36 km,
drogi poprzeczne o długości 1,36 km,
drogi wewnętrzne o długości 18 km,
105 zjazdy.
Za zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa ruchu odpowiadać będą, miedzy innymi:
bariery stalowe o długości 33 km,
bariery betonowe o długości 212 m,
oznakowanie poziome o łącznej powierzchni 13 005 m2.
Przebudowano również: sieci gazowe, elektroenergetyczne, teletechniczne, wodno-kanalizacyjne.
Na potrzeby budowy tego odcinka drogi zużyto:
75 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej, w tym 25 tys. ton SMA (bez obiektów mostowych) na warstwę ścieralną o grubości 4 cm,
15 tys. ton stali,
137 tys. m3 betonu,
220 tys. ton kruszywa na podbudowę.
Odcinek został oświetlony 284 latarniami drogowymi.
Zadbano również o zapewnienie odpowiedniego klimatu akustycznego dla otoczenia drogi poprzez budowę osłon akustycznych, w tym zielonej ściany o długości 5,52 km.
Za prawidłowe odwodnienie drogi odpowiadać będzie:
18 km rowów,
9 km korytek betonowych,
6 km kanalizacji deszczowej,
260 studni,
urządzenia ochrony wód w tym 25 separatorów, 25 osadników,
11 zbiorników retencyjnych.
W ramach ochrony środowiska wykonano również:
8 przejść dla zwierząt zintegrowanych (obiekty mostowe),
10 przejść dla małych zwierząt (przepusty).
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl