2022-07-08 07:18:33 Bielsko-Biała 3912
Wartość umowy na budowę drogi SI Mysłowice - Bieruń to prawie 490 mln zł, a umów na wszystkie cztery odcinki wynosi 2,3 mld zł.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Budimex na realizację 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń. Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, kierowcy pojadą nim w IV kwartale 2025 r. Obecnie wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji. Wartość umowy na budowę drogi SI Mysłowice - Bieruń to prawie 490 mln zł, a umów na wszystkie cztery odcinki wynosi 2,3 mld zł.
R E K L A M A
Dla kierowców przejazd drogą ekspresową S1 będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu jazdy i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji. Ma nastąpić również uspokoić ruchu w okolicznych miejscowościach i zwiększy bezpieczeństwo ich mieszkańców.
Oficjalne informacje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad o poszczególnych odcinkach budowanej S1 wyglądają dzisiaj następująco:
S1 Mysłowice - Bieruń
Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Wartość umowy to 489,2 mln zł.
S1 Bieruń - Oświęcim
30 listopada 2021 r. podpisano umowę na realizację drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Umowa dotyczy budowy fragmentu drogi ekspresowej S1 o długości ok. 2,9 km oraz odcinka drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km. W ramach inwestycji powstanie też droga klasy Z (zbiorcza) — pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Wartość umowy to ponad 212 mln zł. Trwa projektowanie inwestycji. Planowany termin złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) to III kwartał 2022 r.
S1 Oświęcim - Dankowice
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę tego odcinka podpisano 14 maja 2020 r. Wartość kontraktu to 989,7 mln zł. Kończony jest obecnie etap projektowania trasy pomiędzy węzłem Oświęcim a Dankowicami o długości około 15,2 km. Wniosek o wydanie decyzji ZRID wykonawca złożył w marcu 2021 r. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na III kwartał 2023 r.
S1 Dankowice - Bielsko-Biała
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę podpisano 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to 586,7 mln zł. Kończony jest etap projektowania odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok, o długości prawie 12 km. Wniosek o wydanie decyzji ZRID wykonawca złożył w czerwcu 2021 r. Zakończenie robót wynikające z umowy planowane jest na IV kwartał 2023 r.
Oczekiwanie na decyzje ZRID
Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.
W kalendarium poszczególnych inwestycji GDDKiA podaje tzw. umowny termin zakończenia robót wynikający z podpisanych umów. Jednak jak wiemy, na niektórych odcinkach występują różnego rodzaju trudności i przedstawiane daty należy traktować tylko orientacyjnie.
węzeł Kosztowy II (z węzłem) — węzeł Bieruń (bez węzła)
• lipiec 2022 r. — termin podpisania umowy
• IV kwartał 2025 r. — umowny termin zakończenia
węzeł Bieruń (z węzłem) — węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia
• listopad 2021 r. — podpisanie umowy
• grudzień 2024 r. — umowny termin zakończenia
węzeł Oświęcim (z węzłem) — Dankowice
• maj 2020 r. — podpisanie umowy
• sierpień 2023 r. — umowny termin zakończenia
Dankowice — węzeł Suchy Potok (z węzłem)
• sierpień 2020 r. — podpisanie umowy
• listopad 2023 r. — umowny termin zakończenia
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl