2020-03-05 13:25:40 Artykuł sponsorowany 1574
By poznać opinię zatrudnionych osób na temat różnych aspektów działalności firmy, warto przeprowadzić badanie satysfakcji pracowników. Można wykonywać je jednorazowo lub cyklicznie. Badanie ma na celu zebranie nastrojów i opinii osób zatrudnionych, potrzebnych do przygotowania istotnych dla firm zmian w celu optymalizacji i zwiększenia jej efektywności. Pozwala określić obszary rozwoju czy przyczyny narastających konfliktów. Jakie korzyści płyną z zastosowania badania satysfakcji pracowników?
Jakie pytania warto zadać w badaniu?
Niezadowolenie pracowników mogą wynikać z wielu źródeł, efektem tego jest obniżona jakość pracy, oraz nieprzyjemna sytuacja w firmie. By eliminować czynniki wpływające na niskie zadowolenie, warto cyklicznie przeprowadzać badania satysfakcji pracowników. W ankiecie powinny pojawić się pytania, które pozwolą ocenić relację między pracownikiem a szefem oraz pozwalające określić możliwość rozwoju na danym stanowisku i zadowolenie z wykonywanych obowiązków. Konstruując pytania, należy dać szansę pracownikowi na odpowiedź zarówno na pytania zamknięte, jak i otwarte. Badanie satysfakcji pracowników powinno być przeprowadzone w sposób poufny i w regularnych odstępach czasu. Dzięki temu wyniki badania będą w pełni rzetelne i prawdziwe.
Cel badania satysfakcji pracowników
By kadra pracownicza w pełni realizowała zadania, wykorzystując swoją wiedzę i kwalifikację, trzeba rozumieć zachowania niezbędne do badania postaw pracowników. Badania satysfakcji mogą posłużyć jako sposób tworzenia systemów zarządzania zasobami ludzkimi i tworzenie kultury organizacyjnej firmy. Dobrze przeprowadzone badania satysfakcji pracowników, ułatwiają przeprowadzenie diagnozy słabych i silnych punktów danego przedsiębiorstwa.
Sam fakt przeprowadzenia badania i pytania pracowników o opinie sprawia, że czują się oni docenieni przez szefostwo i mocniej związani z firmą, co przyczynia się do procesu zmian i budowania przez nich silnej wewnętrznej struktury.
Komu i kiedy są potrzebne badania satysfakcji pracowników?
Badanie powinno zostać przeprowadzone, przez każde przedsiębiorstwo, które przeżywa kryzys. Pomaga określić i rozpoznać bliżej niewyjaśnionej przyczyny załamania firmy. Pretekstem do przeprowadzenia badań satysfakcji może być spadek efektywności pracy. Ankieta dotycząca satysfakcji pracowników jest szczególnie ważnym krokiem w czasie trwania zmian lub wprowadzaniu w życie firmy takich projektów jak łączenie przedsiębiorstw, czy ich prywatyzacja.
Nie tylko sytuacje negatywne są bodźcem przeprowadzania badania. Zadanie pytań dotyczących satysfakcji pracownika może być elementem usprawniającym zarządzanie w dobrze prosperujących organizacjach.
Badania to narzędzie, które nie jest antidotum na wszelkie bolączki organizacji, jednak ich analiza i wysnucie trafnych wniosków, mogą być nieocenioną pomocą w zarządzaniu dużą i mniejszą strukturą. Umiejętnie stosowane przyniosą wiele korzyści współczesnym firmom, a w związku, z tym że są one przeprowadzane anonimowo, są obiektywne i dobrze oddają rzeczywistość atmosfery w przedsiębiorstwie.
Artykuł gościnny, przygotowany we współpracy z agencją rekrutacyjną Strategie Personalne.
Dowiedz się więcej o badaniu satysfakcji pracowników w organizacjach na sp.pl.
Adres: Królowej Jadwigi 236/1, 30-218 Kraków, tel. 607 740 950.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl