2022-03-28 18:31:46 Artykuł Partnera 1474
Przeprowadzenie badań użyteczności może dać odpowiedź na różnego typu pytania, w tym między innymi dotyczące powodów, dla których użytkownicy nie odwiedzają konkretnej strony czy nie korzystają z danej aplikacji. Niemniej jednak, aby audyt UX był wartościowym narzędziem, musi zawierać pewne elementy.
Osoby, które zainteresowane są przeprowadzeniem audytu użyteczności, powinny odpowiedzieć sobie na kilka, istotnych pytań. Przede wszystkim należy zastanowić się, jakie dokładnie aspekty chcemy sprawdzić za pomocą badań. Konieczne staje się więc jasne określenie celów. Ponadto, należy sprecyzować, czy audyt ma być przeprowadzony na istniejących witrynach bądź aplikacjach, czy też takich, które dopiero mają zostać wprowadzone na rynek. Jak się okazuje, bardzo istotnym elementem audytu UX jest sprecyzowanie celów, oczekiwań i wymagań klienta. Należy przy tym mieć świadomość, że istnieje wiele metod badań, dlaczego mając na uwadze owe cele, można wybrać najlepsze, możliwe rozwiązania.
Wybór metody badań zależy jest od potrzeb klienta oraz budżetu, jakim dysponuje na przeprowadzenie audytu UX. Najczęściej sięga się po analizę heurystyczną, która opiera się na ocenie zachowań użytkowników. Dobrze, aby ekspert wcielił się również w rolę użytkownika, który ma wykonać jakieś konkretne zadanie. Ważne jest badanie użyteczności tekstu, grafiki oraz pełnych procesów, na przykład procedury zakupowej. Audyt UX powinien również opierać się na wywiadzie pogłębionym, który przeprowadzany jest z poszczególnymi testerami. Dzięki temu można nie tylko ocenić ich zachowania czy emocje, ale również poznać opinie. Jak się okazuje, przeprowadzenie samych badań nie daje jeszcze pewności, że nasza strona będzie użyteczna. Otrzymane wyniki należy bowiem zestawić z tymi, które otrzymujemy poprzez różnego typu narzędzia analityczne, na przykład Google Analytics, Hot Jar, które monitorują zachowania użytkowników na naszych stronach, w sklepie czy w aplikacji.
Najważniejszą z punktu widzenia klienta rolę odgrywa raport z przeprowadzonych badań użyteczności. W raporcie nie może zabraknąć przede wszystkim taki elementów, jak:
Jak widać, obowiązkowych elementów jest całkiem sporo, dlatego też raport zazwyczaj przybiera obszerną formę. Może on również zawierać rekomendacje specjalistów, które w jasny sposób sugerują, jak poprawić błędy i tym samym uczynić witrynę bardziej przyjazną użytkownikom. Raport z badań użyteczności powinien zostać przedstawiony właścicielom witryn internetowych, lecz w przypadku firm bardzo ważne są także wskazówki dla osób, które zajmują się poszczególnymi aspektami strony internetowej. Oczywiście, zawartość raportu może wyglądać nieco inaczej, w zależności od tego, czy klient chce przeprowadzić kompleksowe badania, czy też interesują go jedynie wybrane elementy.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl