Wiadomości, Sport, Kultura, Moto 2025-01-16

Bądź na bieżąco


r e k l a m a

Dróg jest więcej, ale natężenie ruchu rośnie

2022-03-18 11:23:22 UM Bielsko-Biała 2064


Przeprowadzone na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej w ubiegłym roku pomiary ruchu drogowego w 71 najważniejszych punktach komunikacyjnych miasta dają możliwość porównania trendów komunikacyjnych użytkowników dróg w Bielsku-Białej.

Natężenie ruchu

Poprzednie kompleksowe badania ruchu, które posłużyły do opracowania modelu ruchu dla miasta, zostały przeprowadzone w 2014 r. Porównując je z badaniami wykonanymi w 2021 r., można zauważyć, że choć w przeciągu ostatnich lat przybyło nam nowych i zmodernizowanych dróg, to efekt ten blednie wobec coraz większego ruchu na naszych drogach.


R E K L A M A 


W przypadku kordonu zewnętrznego największe dobowe natężenia ruchu występują na drodze S1 od strony Żywca (23,9 tys. poj./dobę), na drodze DK 1 od strony Czechowic-Dziedzic (21,4 tys. poj./dobę) oraz na drodze S52 od strony Cieszyna (21 tys. poj./dobę). Największy wzrost ruchu, aż o blisko 29 proc. w porównaniu z 2014 r., nastąpił na wlocie ul. Warszawskiej od strony Czechowic-Dziedzic. Duży na to wpływ ma wzrost ruchu tranzytowego.

Dzięki analizie zapisu numerów tablic rejestracyjnych można wyznaczyć trasy przejazdu przez miasto pojazdów mijających punkty pomiarowe.
Z badań wynika, że ok. 41 proc. pojazdów przejeżdżających przez ul. Warszawską na odcinku od węzła Bielsko-Biała Komorowice do granicy miasta, to ruch tranzytowy pojazdów przemieszczających się z drogi S1 od strony Żywca, natomiast ok. 28 proc. to ruchu tranzytowy pojazdów przemieszczających się drogą S52 od strony Cieszyna.

Na pozostałych głównych kierunkach dojazdowych do miasta także odnotowano zwiększenie ruchu pojazdów, ale było ono zdecydowanie mniejsze. Na kordonie zewnętrznym ul. Cieszyńskiej nastąpił wzrost natężenia ruchu o ok 12 proc. Ok. 25 proc. pojazdów wjeżdżających do miasta ul. Cieszyńską kieruje się ul. Międzyrzecką do drogi S52.

Na kordonie zewnętrznym ul. Krakowskiej natężenie ruchu wzrosło o 18 proc. 20 proc. pojazdów przejeżdża przez miasto tranzytem drogą S52 w kierunku Cieszyna, natomiast 27 proc. – drogą S1 w kierunku Żywca.

Z porównań natężeń ruchu wynika, że wykorzystanie ul. Żywieckiej przez ruch zewnętrzny spadło o ok. 60 proc., co można tłumaczyć zdecydowanym przeniesieniem się ruchu na tym kierunku na układ dróg ekspresowych. Potwierdzają to badania natężeń na węzłach z droga S1. Największy, bo ok. 50 proc. wzrost natężenia ruchu miał miejsce właśnie na drodze S1 na węźle Bielsko-Biała Mikuszowice.

MZD przeanalizował także ruch pojazdów na kordonie wewnętrznym w 12-godzinnym okresie pomiarowym. W tym wypadku punkty pomiarowe znajdowały się na ulicach prowadzących do ścisłego centrum miasta.

Podobnie jak w przypadku kordonów zewnętrznych, największy ruch jest obserwowany:
od strony Żywca (ul. Partyzantów – 26,1 tys. – wzrost w stosunku do roku 2014 o ok. 3 proc.,
od strony Czechowic-Dziedzic (ul. Warszawska przy ul. Czechowickiej – 25,2 tys.– spadek o ok. 1,1 proc.,
Pisarzowic/Bestwiny (ul. Wyzwolenia 22 tys.– wzrost o ok. 7 proc.),
Mazańcowic (al. gen. Władysława Andersa przy skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego 21,5 tys. – wzrost o 19 proc.),
Cieszyna (ul. Cieszyńska przy rondzie Hulanka – 20,6 tys. – spadek o ok. 5 proc.).

Największy ruch tranzytowy przebiega m.in. przez al. gen. Władysława Andersa (ruch na tranzytowy stanowi ok. 28 proc. ruchu ogółem) oraz na trasie Partyzantów, Zamkowa, 3 Maja, Warszawska (ruch na tranzytowy stanowi ok. 17 proc. ruchu ogółem). W pozostałych punktach kordonowych wielkość ruchu tranzytowego nie przekracza 10 proc. ogólnego ruchu.

Wśród najważniejszych skrzyżowań, które zostały objęte pomiarami ruchu w 2021 r., największe spadki natężenia ruchu w okresie pomiarowym 12 godzin odnotowano m.in.
na skrzyżowaniu ulic Żywieckiej i Łagodnej – o 3,7 tys. (z 16,7 tys. do 13 tys.),
na skrzyżowaniu ulic Żywieckiej i Lipnickiej o 1,8 tys. (z 24,6 tys. do 22,8 tys.),
na węźle Hulanka o 2,6 tys. (z 31,8 tys. do 29,2 tys.),
na skrzyżowaniu ul. Wyzwolenia i Wincentego Witosa – o 1,5 tys. (z 17,1 tys. do 15,6 tys.).

Największe wzrosty natężeń odnotowano na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej i Lwowskiej (o 3,4 tys. – z 26,8 tys. do 30,2 tys.) oraz na skrzyżowaniu ulic gen. Władysława Andersa i Jana Sobieskiego (o 3,9 tys., z 23,6 tys. do 27,5 tys.).


Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl


r e k l a m a

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Rankingi „Perspektyw” 2025. Nasze szkoły wysoko
    2025-01-16

    Rankingi „Perspektyw” 2025. Nasze szkoły wysoko

    Szkoły z Bielska-Białej dobrze pokazały się na tle kraju i województwa śląskiego

    Odszedł Wojciech Gołda
    2025-01-15

    Odszedł Wojciech Gołda

    Zmarł Wojciech Gołda, znany bielski plastyk, członek Związku Polskich Artystów Plastyków O...

    Zmarł Józef Łopatka
    2025-01-15

    Zmarł Józef Łopatka

    14 stycznia zmarł były radny Rady Miejskiej Bielska-Białej, działacz NSZZ Solidarność, a w...

      Super-Nowa

      ul.Młyńska 69/3, 43-300 Bielsko-Biała

      :

      :

      : redakcja@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO