2021-05-27 13:36:24 Artykuł Partnera 1386
Dużo mówi się o tym, że kreatywność i działanie w oparciu o kilka fundamentów może przynieść największe korzyści. Podobnie jest w procesie projektowania i optymalizacji usług service design. Nie można się przy tym skupić wyłącznie na jednej rzeczy. Konieczne jest spojrzenie na problem całościowo i szukanie wielu rozwiązań.
Chcąc ulepszać działanie firmy często skupiamy się na pojedynczych problemach. W ich doraźnym rozwiązywaniu upatrujemy sposobu na to, by zażegnać kłopoty. Jednak warto pamiętać, że firma najczęściej funkcjonuje jak kompletny organizm. Jest w niej wiele naczyń połączonych, a to sprawia, że nie da się rozwiązać pojedynczego problemu, by całość funkcjonowała bez zarzutu.
Tak jest w przypadku procesów optymalizacji i projektowania usług. Specjaliści z Servicedesign.pl wspominają o tym, że proces service design ma przynieść korzyści dla firmy w ogóle. Oznacza to, że nie chodzi w tym procesie wyłącznie o to, by powstało tylko jedno dzieło – skutek pracy zespołu projektującego usługi. Oczywiście nowe usługi będą produktem wynikającym z działania specjalistów od service design, ale nie będzie to jedyna korzyść. Podejście holistyczne do service design gwarantuje, że zyskają poszczególne części firmy. Dzięki temu nie tylko powstanie usługa, nie tylko zostanie ulepszona, ale również zmienią się na lepsze choćby etapy jej realizacji, komunikacja z odbiorcami i wszystkie te elementy, które mogły być przyczyną wcześniejszych niepowodzeń.
W podejściu całościowym do problemu i w szukaniu wielu rozwiązań jednocześnie, łatwo można dostrzec wkraczanie na tory innowacji. Czy service design zawsze wiąże się z tym, że trzeba wymyślić coś unikalnego? Czy bez innowacji firma ma szansę na przetrwanie na rynku?
Oczywiście! Działanie wielotorowe w service design nie musi polegać na tworzeniu czegoś, czego na rynku jeszcze nie było. Nie musi to być wynajdywanie nowości. W przypadku service design i wielotorowego działania najistotniejsze jest usprawnianie różnych procesów. Czasem wystarczy kilka prostych, dobrze znanych rozwiązań, by uzyskać efekt, dzięki któremu firma zacznie funkcjonować znacznie lepiej. Kluczowe jest natomiast doświadczenie zespołu odpowiedzialnego za projektowanie i optymalizację usług. Dlatego warto service design traktować jak sprawdzone lekarstwo, a nie jedynie specyfik, który jest dopiero w fazie testowania.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl