2018-09-14 09:00:00 UM Bielsko-Biała 2691
W sierpniu zakończył się pierwszy etap realizacji inteligentnego systemu transportowego w Bielsku-Białej, jednej z najważniejszych inwestycji w mieście ostatnich lat
W sierpniu zakończył się pierwszy etap realizacji inteligentnego systemu transportowego w Bielsku-Białej, jednej z najważniejszych inwestycji w mieście ostatnich lat. W 11 miesięcy udało się wprowadzić system do nadawania priorytetów dla transportu publicznego, stworzyć udogodnienia dla pasażerów i kierowców, czy zmodernizować sygnalizacje świetlne na 18 kluczowych skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych. 12 września br. w Urzędzie Miejskim podsumowano zrealizowane prace.
Głównym celem inwestycji była poprawa warunków ruchu drogowego w mieście, ze szczególnym uwzględnieniem transportu publicznego. Dzięki mechanizmowi nadawania priorytetu dla autobusów opóźnionych w stosunku do realizacji rozkładu jazdy, możliwe jest skrócenie ich czasu oczekiwania na czerwonym świetle. Na 22 przystankach autobusowych podróżujący mogą zaczerpnąć informacji z tablic prezentujących rzeczywisty czas przyjazdu autobusów – każda z nich, dzięki funkcji głosowego odczytu komunikatów o odjazdach jest przystosowana do obsługi przez osoby z dysfunkcją wzroku. Informacja pasażerska z nowymi funkcjonalnościami dostępna jest również na dedykowanym portalu internetowym rozklady.bielsko.pl. Udostępniony został także serwis informacji o ruchu drogowym its.bielsko.pl – prezentujący dane o aktualnym zatłoczeniu sieci ulic objętych systemem ITS, a także o utrudnieniach drogowych w mieście oraz o strefie płatnego parkowania.
Warto podkreślić, iż równolegle Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej dokonał kluczowej wymiany taboru poprzez zakup 50 niskoemisyjnych autobusów. Nowa oraz pozostała flota przewoźnika (łącznie 128 pojazdów) została wyposażona w autokomputery współpracujące z systemem ITS, a także w wewnętrzne monitory LCD do prezentowania informacji pasażerskiej.
Realizacja systemu ITS w Bielsku-Białej objęła modernizacją 18 sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, na których pojawiło się 425 nowych sygnalizatorów, 202 wysięgniki i maszty oraz 18 sterowników sygnalizacji. Zainstalowanych lub odtworzonych zostało 295 pętli indukcyjnych, zapewniających identyfikację i klasyfikację pojazdów podjeżdżających do sygnalizacji. Na skrzyżowaniach i przystankach pojawiły się łącznie 62 nowe kamery monitoringu wizyjnego, podłączone do Straży Miejskiej, Policji oraz Centrum Zarządzania Ruchem w MZD. Centrum Zarządzania Ruchem MZD dysponuje narzędziem do bezpośredniego nadzoru, zarządzania i sterowania ruchem na ciągach drogowych.
Należy pamiętać, że budowa takiego systemu w mieście to także duży zakres robót ziemnych – samych kabli światłowodowych ułożono ponad 32 km. Przebieg prac odbył się bez problemów i pierwszy etap inwestycji mógł się zakończyć w terminie.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl