Wielu kierowców zastanawia się nad pracą poza granicami kraju. Ponieważ zapotrzebowanie na kierowców jest duże, więc mają spore możliwości wyboru. Warto się zastanowić nad pracą kierowcy BDF. Co to jest za system i jak wygląda praca. Jakie uprawnienia musi mieć kierowca do takiej pracy. Gdzie należy szukać ofert zatrudnienia, aby praca dawała nie tylko godziwe zarobki, ale była też satysfakcjonująca?
Wśród ofert pracy dla kierowców często pojawiają się anonse typu „praca kierowca BDF”. Dla laika jest to dość tajemnicze, ale skrót BDF dobrze znają kierowcy samochodów ciężarowych. Oznacza on system wymiennych nadwozi.
System BDF od lat jest bardzo szeroko stosowany w Niemczech, Austrii i krajach Beneluxu. Zdobywa też coraz większą popularność w innych krajach. Jest to bardzo przemyślane rozwiązanie, które pozwala na szybki i prosty transport różnych ładunków, a dodatkowo załadunek i rozładunek mogą się odbywać niezależnie od obecności pojazdu.
System BDF to różnego rodzaju wymienne nadwozia (zwane też przyczepami), które mogą mieć rozmaitą zabudowę, np. sztywne ściany, chłodniczą czy plandekę. Budowa tego typu nadwozi pozwala je także wykorzystywać jako rodzaj mobilnego magazynu. Nadwozia mają ustandaryzowaną konstrukcję, co jeszcze bardziej ułatwia transport.
Odczepione nadwozia mogą stać na specjalnych rozkładanych nogach, które podczas jazdy są złożone i schowane. Odczepianie i zakładanie nadwozi jest bardzo proste i szybkie. Ważne tu jest jednak doświadczenie kierowcy.
Do istotnych zalet systemu BDF, oprócz oszczędności czasu, jest możliwość podjęcia towaru przez kierowcę niezależnie od tego, czy magazyn pracuje. Dlatego system BDF jest kluczowy przy optymalizacji transportu.
Zapewne wielu kierowców zastanawia się, jakich uprawnień wymaga praca na BDF. Podstawowym wymogiem jest posiadanie prawa jazdy kategorii C+E. Pozwala ona na prowadzenie zespołu pojazdów, złożonych z pojazdu kategorii C oraz przyczepy.
Niezbędne jest także posiadanie tzw. kodu 95. Tak w prawie jazdy oznaczone są kwalifikacje zawodowe uprawniające do przewozu rzeczy. Aby otrzymać świadectwo tych kwalifikacji zawodowych należy odbyć odpowiedni kurs oraz zdać państwowy egzamin. Świadectwo jest ważne przez 5 lat. Po upływie tego okresu niezbędne jest odnowienie uprawnień.
Wprawdzie kierowca BDF nie potrzebuje żadnych dodatkowych uprawnień, jednak pracodawcy chętniej zatrudniają pracowników, którzy mają już odpowiednie umiejętności w obsłudze systemu BDF. Mogą zaświadczyć o tym certyfikat ukończenia szkolenia lub referencje z wcześniejszej pracy.
Kierowca C+E BDF to bardzo poszukiwana profesja. Zdobycie prawa jazdy kategorii C+E wiąże się z odbyciem kursu i zdaniem państwowego egzaminu. Wprawdzie do obsługi systemu wymiennych nadwozi nie są potrzebne specjalne uprawnienia, to jednak warto ukończyć szkolenie, które pozwala poznać niezbędne zasady. Zwykle szkolenie jest połączone z nauką jazdy z przyczepą z osią skrętną.
Szkolenie obejmuje najważniejsze elementy, które są niezbędne, aby prawidłowo eksploatować systemy BDF. Kursant uczy się jeździć do przodu i do tyłu z przyczepą na dyszlu obrotowym. Kolejnymi ważnymi czynnościami są parkowanie do garażu tyłem i przodem. Na szkoleniu sporo czasu poświęca się na praktyczną naukę czynności, które są związane z odczepianiem i przyczepianiem nadwozia wymiennego oraz zasadom podjazdu pod nie. Instruktorzy zwracają też uwagę na zachowanie podstawowych zasad BHP zarówno w czasie jazdy zestawem, jak w czasie prac z nadwoziem. Potwierdzeniem odbycia szkolenia jest certyfikat.
Jak wygląda praca na zestawach BDF? Często jest to praca w firmach kurierskich, ale nie tylko. Dla wielu kierowców ważne jest, że nie muszą czekać na otwarcie magazynów, tylko po otrzymaniu zlecenia zabierają z placu magazynowego załadowany już kontener i jadą do miejsca przeznaczenia. Tam nadwozie zostaje odczepione, a kierowca może zająć się kolejnym przewozem.
Istotny jest wybór odpowiedniej firmy. Można oczywiście szukać ogłoszeń na różnych portalach czy w prasie. Jednak wtedy kierowca nie zawsze ma pewność, że wybiera solidną firmę, szczególnie gdy chce pracować za granicą. Lepszą opcją jest skorzystanie z usług agencji, które rekrutują pracowników do zagranicznych firm. Przed skorzystaniem z ich usług należy sprawdzić w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia, czy działa ona legalnie.
Jedną z solidniejszych agencji jest ASMO Solutions, która od wielu lat poszukuje pracowników do niemieckich firm. Praca dla kierowcy BDF w agencji ASMO Solutions zawsze jest sprawdzona, dodatkowo firma pomaga w załatwieniu wszelkich niezbędnych formalności. To szczególnie ważne dla kierowców, którzy dopiero zaczynają pracę w Niemczech i nie znają języka obcego.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl