Wiadomości, Sport, Kultura, Moto 2024-11-24

Bądź na bieżąco


r e k l a m a

Mądry Polak po szkodzie… czyli 5 błędów popełnianych przy wyborze wykonawcy fotowoltaiki

2021-02-03 11:54:23 Artykuł Partnera 3767


Fotowoltaika nie działa? Nie możesz skontaktować się z serwisem? Zamiast zarabiać na instalacji fotowoltaicznej tracisz czas i nerwy? Rynek OZE rozwija się w zawrotnym tempie, a w związku z tym niemal każdego dnia jesteśmy zasypywani ofertami wykonaniem instalacji fotowoltaicznej w swoim domu bądź firmie. Z jednej strony mamy naprawdę spory wybór, z drugiej jesteśmy dużo bardziej narażeni na podejmowanie niewłaściwych decyzji.

Ekosun

2020r. był jednym z najlepszych, jeśli weźmiemy pod uwagę fotowoltaikę prosumencką. Nie dziwi więc fakt, że firmy w branży Odnawialnych Źródeł Energii zaczęły pojawiać się jak grzyby po deszczu. Niestety, jak to zwykle bywa ilość nie zawsze idzie w parze z jakością. Wybór instalatora fotowoltaiki nie należy do najprostszych. Dziś więc porozmawiamy z ekspertem, który wykorzystując swoje doświadczenie, przeanalizuje 5 najczęstszych błędów popełnianych przez klientów przy wyborze wykonawcy fotowoltaiki. Temat przybliży nam Dyrektor Techniczny firmy Ekosun z Bielska – Białej (www.ekosun.pl) , Patrycjusz Kopacz.

Redakcja: Wydaje się, że wraz ze wzrostem konkurencyjności jakość usług w branży powinna wciąż wzrastać. Dlaczego zatem rozmawiamy o błędach?

Patrycjusz Kopacz: Ekosun działa w branży odnawialnych źródeł energii od 11 lat. Zdarzało się już wcześniej, że trafiali do nas klienci niezadowoleni z usług innych instalatorów, szukający albo porady w kwestiach technicznych, albo firmy, która naprawi błędy poprzedników. Niestety w ostatnich latach obserwujemy sporą tendencję wzrostową w tym zakresie. Na rynku fotowoltaiki pojawiło się w przeciągu ostatnich lat dziesiątki firm – niestety zupełnie nieprzygotowanych merytorycznie i sprzętowo do wykonywania instalacji fotowoltaicznych.

R: To dla Państwa firmy dobrze czy źle?

P.K: Oczywiście, że źle. Takie firmy psują rynek, a poza tym mają kiepski wpływ na społeczne podejście do wykorzystywania Odnawialnych Źródeł Energii. Dlatego też wiele energii wkładamy teraz w edukowanie społeczeństwa zainteresowanego fotowoltaiką. My nie boimy się wyedukowanych klientów i wierzymy, że duża świadomość społeczna to jedyna szansa na utrzymanie wysokiego poziomu usług na rynku. Pracując w Ekosun mam ogromne poczucie odpowiedzialności za sprawne, bezawaryjne działanie instalacji. Dzięki temu nie tylko dbamy o szybkie oszczędności dla naszych klientów, ale także promujemy troskę o środowisko. Nie możemy zapominać przecież, że fotowoltaika i ogrzewanie pompą ciepła to nasza jedyna szansa na oddychanie czystym powietrzem.

R: „Mądry Polak po szkodzie” mówi przysłowie, jakie błędy możemy więc wyeliminować przy wyborze instalatora, aby nie podejmować pochopnych decyzji?

P.K: Mógłbym wymienić przynajmniej kilkanaście kwestii, na które powinniśmy zwrócić uwagę wybierając instalatora modułów fotowoltaicznych. Skupmy się jednak na 5 grzechach głównych.

1. Kierujemy się tylko ceną

Mówi się, że „co tanie to drogie” i myślę, że w przypadku fotowoltaiki to się naprawdę sprawdza. Oczywiście, ceny ze względu na wzrost konkurencji spadają i to normalne. Czasami jednak proponowana klientowi cena jest tak niska, że nie obejmuje nawet zakupu komponentów przyzwoitej jakości. Wpływ na sprawne i długie działanie instalacji mają dwa czynniki: najwyższej jakości komponenty i profesjonalny montaż. Proponowanie wykonania instalacji poniżej cen rynkowych z całą pewnością odbije się na którymś z nich. Niestety coraz częściej zdarza się, że niższa cena proponowana jest kosztem zarówno jakości komponentów jak i montażu. Wiem, że atrakcyjna cena jest kusząca, ale zastanówmy się kilka razy z czego ona wyniki i dopiero podejmijmy decyzję.

2. Dajemy się zwieść pozornej gwarancji

Cechami charakterystycznymi modułów fotowoltaicznych, oprócz ich mocy, są również okresy gwarancyjne. O ile 25-letnia gwarancja na liniowy spadek mocy do poziomu między 80 a 90% powoli stała się standardem, to kluczowa gwarancja na wady ukryte produktu stanowi ogromne pole do popisu dla nierzetelnych oferentów. Pojawia się na rynku coraz więcej producentów z Azji, którzy oferują nawet 30 letnią gwarancję na wady ukryte. Z punktu widzenia klienta powinna to być oczywiście korzystna sytuacja. Powinniśmy jednak zwrócić szczególną uwagę na warunki tych gwarancji i jej egzekwowalność. Niejednokrotnie gwarancji takich udzielają producenci funkcjonujący na rynku relatywnie krótko, na przykład rok. Tutaj powinniśmy sobie zadać pytanie, jaka jest szansa, że taka firma na przestrzeni kolejnych 30 lat będzie prosperować. Często gwarancje producentów azjatyckich oparte są na bardzo trudnej procedurze reklamacyjnej, spoczywającej oczywiście na kliencie. Konieczność wykonania ekspertyzy modułu fotowoltaicznego w certyfikowanym instytucie czy demontaż i transport potencjalnie uszkodzonego modułu do producenta na koszt klienta - to częste zapisy w warunkach ograniczonej gwarancji. Jeśli w tych wszystkich działaniach nie będziemy mieli wsparcia polskiego oddziału/przedstawicielstwa ze strony producenta, to prawdopodobieństwo, że koszty obsługi reklamacji przewyższą wartość reklamowanego modułu, jest bardzo wysokie. Podsumowując często 30-letnia gwarancja produktowa może mieć mniejszą realną wartość, względem na przykład 12-letniej udzielonej od renomowanego producenta, posiadającego polskie przedstawicielstwo i stabilną sytuację finansową. Długoletnie doświadczenie na rynku i stabilność firmy to wysokie prawdopodobieństwo egzekwowalności oferowanych warunków gwarancji.

3. Nie robimy wywiadu środowiskowego

Dziś mamy naprawdę wiele narzędzi, które pozwalają nam sprawdzić firmę i jej działania na rynku. Powinniśmy zacząć właściwe po prostu – od sprawdzenia firmy w KRS. Zobacz kiedy i gdzie została zarejestrowana firma. Sprawdzanie opinii w Internecie też wydawałoby się prostą i powszechną praktyką. Okazuje się jednak, że nie wszyscy to robią. Sprawdzajmy stronę www firmy, czytajmy opinie klientów w mediach społecznościowych i w wyszukiwarkach. Możemy też rozejrzeć się w okolicy, zapytać sąsiadów i znajomych, którzy korzystają już z instalacji fotowoltaicznej, zweryfikować ich zadowolenie z obsługi i działania instalacji. Ważne aby firma instalacyjna posiadała wszelkie autoryzacje producentów podzespołów, które posiada w swojej ofercie. Partnerstwo serwisowe będzie dodatkowym atutem firmy, ponieważ nie będziemy musieli szukać serwisanta wśród firm zewnętrznych, kiedy któryś z elementów instalacji ulegnie uszkodzeniu. Zaznaczyć trzeba również, że wybierając firmę z autoryzacją czy posiadającą status partnera serwisowego, mamy dużo większe prawdopodobieństwo, iż instalacja zostanie prawidłowo zamontowana przez osoby, które mają odpowiednie doświadczenie i uprawnienia.

4. Nie sprawdzamy doświadczenia firmy

Działania marketingowe wielu firm sprawiają, że często z pozoru wszystko wygląda profesjonalnie i dobrze. Najlepszym sposobem na sprawdzenie działań firmy jest weryfikacja jej doświadczenia. Jeżeli nie uda nam się znaleźć realizacji firmy, zobaczyć zdjęć czy referencji wystawionych przez poprzednich klientów, zapytajmy o nie. Już w pierwszym kontakcie z doradcą handlowym możemy zapytać o możliwość kontaktu z poprzednimi klientami firmy, przejrzenia zdjęć z realizacji. Poprośmy o wgląd do realizacji, która będzie najbliższa naszym potrzebom i wymaganiom. Jeśli szukamy wykonawcy fotowoltaiki w firmie, zapytajmy o doświadczenie firmy w zakresie dużych instalacji.

5. Nie weryfikujemy zaplecza firmy

Właściwie od tego powinniśmy zacząć. Firma, która nie ma nawet stacjonarnego biura, to chyba nie jest jednak najlepszy wybór. Załóżmy, że jedyny nasz kontakt do firmy to numer telefonu, coś idzie nie tak, telefon nie odpowiada… i co dalej? Jeżeli firma ma biuro stacjonarne, najlepiej w naszej okolicy, dział projektowy, serwis techniczny, własne ekipy montażowe – pełna odpowiedzialność za naszą instalację skupiona jest w jednym miejscu. To ważne i na pewno dużo bardziej bezpieczne niż korzystanie z usług podwykonawców. Często wykonawcy reklamują się jako firmy lokalne, później okazuje się, że wszystkie formalne kwestie rozpatrywane są w firmie głównej, której siedziba oddalona jest od nas o 500km, czas reakcji na ewentualne problemy jest wtedy także nieporównywalnie dłuższy. Ważne jest także zaplecze administracyjne firmy, zwłaszcza w przypadku korzystania z dofinansowań czy grantów.

R: Wygląda na to, że mamy naprawdę sporo do sprawdzenia, zanim podejmiemy decyzję.

P.K.: Lepiej dobrze przemyśleć tą pierwszą decyzję, aby później móc spać spokojnie, oddając swoją inwestycję w ręce profesjonalistów. Wówczas będziemy mieli pewność, że instalacja będzie działać prawidłowo przez długie lata.

Wskazówek udzielał:

Patrycjusz Kopacz - Dyrektor techniczny Ekosun Bielsko – Biała, w branży pracuje już od 10 lat, prowadzi Blog o tematyce OZE: https://ekosun.pl/blog/. Firma Ekosun ma na swoim koncie tytuły: „Instalator roku” oraz „Orły instalatorstwa”.

Jeśli macie więcej pytań do eksperta, możecie skontaktować się z nim przez stronę: https://ekosun.pl/kontakt/



Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl


r e k l a m a

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Bielsko-Biała. Sześć nowych wiat
    2024-11-22

    Bielsko-Biała. Sześć nowych wiat

    Niedawno zakończony został remont kolejnej wiaty na przystanku ks. Brzóski Piotrkowska (18...

    Wymiana latarni
    2024-11-21

    Wymiana latarni

    W najbliższy piątek i sobotę 22 i 23 listopada – w związku z wymianą latarni - część miejs...

    Chodnik widmo w Bielsku-Białej
    2024-11-21

    Chodnik widmo w Bielsku-Białej

    Konrad Łoś Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Bielsku-Białej: Co się dzieje w Miejskim Za...

      Popularne Artykuły


      Jakub Kurowski wicemistrzem Europy
      2024-11-19

      Jakub Kurowski wicemistrzem Europy

      Doskonała passa Jakuba Kurowskiego z bielskiego PTS Janosik trwa. Najmłodszy w historii mi...

      MZK Bielsko-Biała. Nowe ceny biletów
      2024-11-20

      MZK Bielsko-Biała. Nowe ceny biletów

      1 stycznia 2025 r. zostanie wprowadzony nowy cennik biletów autobusowych w Bielsku-Białej....

      Pożar hali magazynowej w Czechowicach-Dziedzicach. W akcji ponad stu strażaków
      2024-11-20

      Pożar hali magazynowej w Czechowicach-Dziedzicach. W akcji ponad stu strażaków

      Pożar hali magazynowej w Czechowicach-Dziedzicach. W akcji ponad stu strażaków

      Super-Nowa

      ul.Młyńska 69/3, 43-300 Bielsko-Biała

      :

      :

      : redakcja@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO