2020-02-27 12:50:28 Artykuł Sponsorowany 3173
Dziecku powracającemu z zagranicy do polskiego systemu oświaty należy zapewnić pomoc psychologiczno–pedagogiczną na takich samych zasadach, jak innym uczniom, po ocenie potrzeb ucznia w zakresie wsparcia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 12 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole może wynikać z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. W związku z tym, na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia przez nauczycieli i specjalistów, prowadzonego zgodnie z § 20 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy uczniowi zapewnić pomoc w trakcie bieżącej pracy lub w formie określonych zajęć – odpowiednio do rozpoznania.
Ponadto, na podstawie art. 165 ust. 9 osobom będącym obywatelami polskimi, podlegającym obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki; przysługuje uprawnienie, o którym mowa w ust. 7, tj. prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego. Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę, nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy. Zgodnie z art. 165 ust. 10 i nast. Uczniowie mogą również korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy. A w przypadku uczniów, którzy wymagają dostosowania procesu kształcenia do ich potrzeb i możliwości edukacyjnych, a także dostosowania formy organizacyjnej wspomagającej efektywność ich kształcenia, organ prowadzący szkołę może zorganizować oddział przygotowawczy w szkole, w której te osoby realizują naukę zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Uczeń przybywający z zagranicy może wymagać wsparcia w wyrównaniu różnic programowych, pomocy w adaptacji w nowym środowisku, wsparcia w poradzeniu sobie w nowej sytuacji życiowej itd. Może to być również uczeń, który wykazuje szczególne predyspozycje, czy uzdolnienia. Konieczne jest więc rzetelne rozpoznanie potrzeb ucznia, potencjalnych trudności, mocnych stron i zainteresowań i na tej podstawie zapewnienie odpowiednich form pomocy.
Marzenna Czarnocka
www.wychowawcazklasa.pl
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl