2020-01-27 22:12:55 Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej 1640
Obecnie w powiecie bielskim znajduje się ponad 11 tysięcy ton azbestu. Likwidacja niebezpiecznego dla środowiska i zdrowia materiału idzie naszym gminom całkiem dobrze
Obecnie w powiecie bielskim znajduje się ponad 11 tysięcy ton azbestu. Likwidacja niebezpiecznego dla środowiska i zdrowia materiału idzie naszym gminom całkiem dobrze. Zgodnie z Wojewódzkim Programem Usuwania Azbestu do końca 2018 r. z terenu powiatu powinno zniknąć 34 proc. wyrobów azbestowych, a zlikwidowano już prawie połowę! Termin ostateczny dla całego kraju, to 2032 r.
Najczęściej azbest znajdujemy dzisiaj na budynkach gospodarczych. „Wynika to z tego, że mieszkańcy w pierwszej kolejności wymieniają dach i elewację w domu. O budynkach gospodarczych myślą w drugiej kolejności i takie właśnie głównie pozostały na terenie powiatu”- mówi Agnieszka Chylak, autorka opracowania.
Mieszkaniec zainteresowany usunięciem azbestu (wraz z demontażem lub bez) powinien zgłosić się do swojego urzędu gminy i zapytać, kiedy jest nabór wniosków o dofinansowanie, jakie są jego zasady, ile pieniędzy może otrzymać itd. W każdym samorządzie odbywa się to na innych zasadach.
W prawie wszystkich gminach przeprowadzono inwentaryzację wyrobów azbestowych w terenie. Ich wyniki powinny być zgodne ze stanem faktycznym. Tylko gmina Czechowice-Dziedzice oparła się w tej kwestii na danych z ankiet. Najwięcej takich materiałów znaleziono na terenie gmin: Wilkowice, Buczkowice oraz Porąbka, najmniej w gminach: Jaworze i Kozy. Mowa tutaj o budynkach prywatnych oraz obiektach należących do innych podmiotów, w tym przedsiębiorstw.
Do końca 2018 r. na usuwanie wyrobów azbestowych wydano w powiecie bielskim 1,6 mln zł, większość to środki własne samorządów, natomiast cztery gminy: Bestwina, Buczkowice, Jaworze i Porąbka korzystały ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl