Franczyza to system powiązań i współpracy między franczyzodawcą a franczyzobiorcami. Obowiązkiem tych drugich jest działanie zgodne z ustalonymi zasadami zawartymi w umowie franczyzowej , w zamian za co mają duże wsparcie i ogromne szanse, by odnieść sukces we własnym biznesie pod znanym szyldem. Jeśli zastanawiasz się, czy franczyza jest dla Ciebie, zapoznaj się z zaletami tego systemu.
System franczyzowy cieszy się od bardzo dawna dużą popularnością na świecie, ale jeszcze kilka lat temu nie był jeszcze zbyt dobrze znany w naszym kraju. Sytuacja się zmienia, a franczyza w Polsce zyskuje na znaczeniu. Rośnie świadomość przedsiębiorców, a wraz z nią zainteresowanie taką opcją prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Podjęcie decyzji o przystąpieniu do tego systemu wymaga znajomości zagadnienia oraz zapoznania się z jego mocnymi stronami, ale także potencjalnymi słabszymi stronami.
Niskie ryzyko. Podjęcie się prowadzenia biznesu opartego na franczyzie jest przede wszystkim mniej ryzykowne niż założenie „autorskiej” i w pełni samodzielnej działalności. Franczyzobiorca korzysta ze sprawdzonego modelu biznesowego, co znacznie obniża ewentualne ryzyko niepowodzenia.
Różnorodność ofert. Plusem jest też dostępność różnych ofert franczyzowych – każdy znajdzie na tej liście coś dla siebie, zgodnego z własnymi zainteresowaniami, wykształceniem i predyspozycjami. Franczyza w Polsce obejmuje wiele branż – można zdecydować się m.in. na sklep spożywczy, odzieżowy czy obuwniczy, bar, restaurację, piekarnię lub kawiarnię.
Niski wkład własny. Dla wielu osób znaczenie ma także wymagany kapitał – są przedsięwzięcia wymagające dużych nakładów finansowych, ale umowa franczyzowa na prowadzenie np. sklepu nie musi oznaczać ogromnych nakładów na start – często wystarczy około 5–10 tys. złotych. Franczyza w Polsce zdobywa popularność m.in. ze względu na bezpieczeństwo tego biznesu, stabilność, często również możliwość otwarcia własnej działalności przy niedużym wkładzie własnym.
Kompleksowe wsparcie. Franczyzobiorca otrzymuje ponadto wsparcie merytoryczne, może liczyć na rady oparte na doświadczeniu, szkolenia z zakresu obsługi klienta, sprzedaży czy marketingu, wspólne kampanie promocyjne, nowoczesne rozwiązania i technologie. (Poza tym franczyzobiorca ma duże szanse uzyskać kredyt, gdyż banki chętniej ich udzielają, gdy znają markę.)
Mniejsza konkurencja. Mimo że franczyzobiorca pojawia się na rynku jako niezależny przedsiębiorca, jest jednocześnie przedstawicielem innej marki, zwykle tzw. dużego gracza, czyli sieci franczyzowej o mocnej pozycji. Ma to bezpośredni wpływ na konkurencję, ponieważ daje to franczyzobiorcy przewagę i już na starcie mocniejszą pozycję – może on sobie pozwolić na niższe ceny towarów lub usług, jego szyld jest rozpoznawalny i cieszy się zaufaniem klientów.
Rozwój. Nie bez znaczenia jest też dynamiczny rozwój tego systemu. Sieci franczyzowe mogą działać zarówno na rynku lokalnym, krajowym, jak i międzynarodowym.
Franczyza – w Polsce i na świecie – cieszy się popularnością, ale nie jest to system dla każdego. Przede wszystkim wymaga określonych działań, narzuca obowiązki i ogranicza w pewnym stopniu kreatywność. Taki przedsiębiorca działa w ramach sieci franczyzowej i musi prowadzić swoją firmę według wytyczonych przez nią norm i standardów.
Warto rozważyć wszystkie za i przeciw, a następnie zdecydować, czy umowa franczyzowa i jej zapisy są / jest odpowiednim pomysłem na nasz biznes.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl